Fyrlykten

Langesund Motorbåtforening har fått sin etterlengtede fyrlykt på plass på plenen ved Motorbåten!

Bakgrunn

Det er flere år siden primus motor, æresmedlem Anders Førlie, begynte å jobbe med prosjektet.
Kystverket holder på å modernisere fyrlyktene langs kysten. Noen av de nedlagte fyrlyktene gis vederlagsfritt til foreninger og lag, som er opptatt av kystkultur. Mottakerne av slike fyrlykter plikter å ta godt vare på dem, de anses som kulturminner.

Anders Førlie kan fornøyd konstatere at den viktigste delen av prosjektet er ferdig

Om fyrlykten

Denne type fyrlykt ble utviklet på begynnelsen av 1930-tallet, byggemateriale støpejern og vekt om lag 1200 kg. De var i mange år et velkjent syn på norskekysten.

De første årene var alle lyktene fyrt med oljelampe, som måtte vedlikeholdes ganske ofte. Senere ble de elektrifisert med strøm fra land og etter hvert med solcelle.

Denne fyrlykten sto på Gåsungene sørvest for Nesoddtangen i indre Oslofjord.

Ting skjer

Høsten 2016 fikk Anders beskjed fra Kystverket om at det var mulighet for å kunne overta en slik fyrlykt. Han tok opp saken med styret og fikk samtykke til å formalisere prosjektet.
Utgiftene til transport og materiale ble betalt av LMF.

Forberedelser

En sommerdag i 2017 dro Anders Førlie og leder huskomiteen Daniel Austad og hentet fyrlykten. Den ble midlertidig lagret på Stoa.

I august ble arbeidet tatt opp igjen. Med god hjelp av Jahn Vinje ble materialer innkjøpt og såle laget.

Fyrlykten skal stå støtt og sentralt på Stoa

Jahn Vinje med god hjelp av æresmedlem Dag Henry Nilsen er i ferd med å gjøre grunnarbeidet ferdig

Den store dagen

Onsdag 30. august kunne lykten løftes på plass!

Arbeid gjenstår blant annet maling, den blir helt hvit i henhold til avtalen med Kystverket.
Det kan ikke være innvendig lys for å unngå forveksling med lykter i bruk.